پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
07 بهمن 1399 - 18:27
گزارش

گل به خودی بن سلمان در ماجرای رونالدو و مسی

در حالی که استقبال‌های سرد افراد مشهور و سازمان‌های بین‌المللی از تبلیغات سعودی تأثیر معکوسی بر جذب گردشگران برجای می‌گذارد، پیام چنین اتفاقاتی برای محمد بن سلمان آن است که چهره واقعی دیکتاتوری او حتی از پشت نقاب توسعه‌گرایی هم برای همگان مشهود شده است
کد خبر : 8337

پایگاه رهنما:

تبلیغات همواره بازار پرطرفداری برای چهره‌های مشهور و افراد سرشناس در سراسر جهان می‌باشد و شرکت‌های اقتصادی نیز سرمایه فراوانی برای همکاری با چنین افرادی به منظور تبلیغ محصولات و یا فعالیت‌های خود خرج می‌کنند. در جهان پرهوادار فوتبال کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتقالی یکی از چهره‌های برجسته صنعت تبلیغات و مد است به صورتی که بخش زیادی از ثروت صدها میلیون دلاری او از این راه حاصل شده است.

با این حال طی روزهای گذشته رسانه‌ها از اقدام پرسروصدای این فوتبالیست پرهوادار تیم یوونتوس در رد پیشنهاد بزرگ و وسوسه کننده 7 میلیون یورویی عربستان برای تبلیغ گردشگری در این کشور خبر داده‌اند. رونالدو که برنده 5 بار توپ طلا بهترین بازیکن جهان بوده است در اوایل این هفته، پس از گل 760 ام در زندگی حرفه‌ای خود که با پیروزی 2-0 در سوپرجام ایتالیا مقابل ناپولی به دست آمد لقب گلزن ترین بازیکن تاریخ را از آن خود کرد.

همچنین گفته شده پیشنهاد مشابهی به دیگر فوق ستاره جهان فوتبال یعنی لیونل مسی، مهاجم تیم بارسلونا و کاپیتان تیم ملی آرژانتین داده شده که او نیز از پذیرش آن سر باز زده است. مسئله قابل توجه آن است که دلیل رد پیشنهاد عربستان از سوی رونالدو و مسی به دلایل مالی نبوده و رسانه‌ها ترس از تأثیرات منفی همکاری با سعودی‌ها برای حسن شهرت چهره‌های مشهور را دلیل اصلی آن اعلام می‌کنند.

دولت عربستان سعودی در تلاش است تا چهره خود را در سطح بین‌المللی ارتقا داده و به دنبال استفاده از فوتبالیست‌های مشهور برای تبلیغات بخش گردشگری خود از طریق کمپین "بازدید از عربستان" است.

محمد بن سلمان از زمان نشستن بر مسند ولیعهدی در سال 2017 سعی کرده است که چهره‌ای متفاوت از عربستان را به جهانیان معرفی کند و نگاه متداول به این کشور به عنوان کشوری با نفت زیاد و جامعه ای بسته، سنتی و قبیله‌ای که در آن زنان حق رانندگی ندارند را تغییر دهد.

ورزش و سرگرمی بخشی از برنامه چشم انداز 2030 عربستان سعودی برای متنوع سازی اقتصاد و بهبود اعتبار بین‌المللی آن را تشکیل داده است به صورتی که طبق این سند چشم‌انداز صنعت گردشگری تا سال ۲۰۳۰ باید سهم ۱۰ درصدی (بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار) در تولید ناخالص ملی این کشور داشته باشد.

محمد بن سلمان در بهار سال ۲۰۱۶ اعلام کرد فکر می‌کنم تا سال ۲۰۲۰ میلادی به شرایطی دست یابیم که بدون فروش نفت، به حیات خود ادامه دهیم، اما با پایان سال ۲۰۲۰، شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) هنوز عامل اصلی در تامین اقتصاد این کشور و بودجه‌های دولت است

این در حالی است که بخش گردشگری نه تنها نتوانسته به اهداف از پیش طراحی شده خود دست یابد بلکه به دلیل شیوع ویروس کرونا درآمدهای دولت از بخش گردشگری کاهش چشمگیری داشته است. به گفته وزیر گردشگری عربستان سعودی گفت در پی شیوع ویروس کرونا، درآمد بخش‌های گردشگری این کشور در سال‌ 2020 میلادی شاهد کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصدی بود.

اما علاوه بر تلاش برای احیای بخش گردشگری عربستان، بن سلمان با استفاده از این شگرد در سالهای گذشته تلاش کرد تا مسیر نشستن بر تخت پادشاهی، با وجود رقبای پرقدرت و شاخص از درون خاندان سلطنتی، تسهیل کند. ارائه چهره‌ای تحول خواه و مدافع اصلاحات اجتماعی در رسانه‌های غربی و کسب حمایت جمعیت جوان عربستانی در داخل از اهداف این طرح بود.

در همین راستا عربستان سعودی در سال 2020 سوپرکاپ اسپانیا را در جده برگزار کرد و بارسلونا و مسی در کنار رئال مادرید ، اتلتیکو مادرید و والنسیا برای کسب این جام رقابت کردند. این مسابقات در کشور سر و صدای زیادی به پا کرد.

ارنستو والورده مدیر وقت بارسا در آن زمان اعتراف کرد که "ما اینجا به دلیل پول هستیم" در اولین دور از برگزاری این تورنومنت که بر اساس توافقی سه ساله میان عربستان و فدراسیون فوتبال اسپانیا می‌باشد 102 میلیون پوند به فدراسیون فوتبال اسپانیا داده شد. (هر چند که این رویداد امسال به دلیل همه‌گیری کرونا امسال در اسپانیا برگزار شد).

مسی همچنین در نوامبر 2019 در ریاض بود تا در بازی دوستانه آرژانتین مقابل برزیل بازی کند.

علاوه بر این ، عربستان در همان سال مسابقه بوکس فینال قهرمانی جهان میان آنتونی جوشوا و اندی رویز جونیور ، ملی پوش آمریکایی را به روی صحنه برد.

با این حال ، سازمان‌های حقوق بشری همانند عفوبین‌الملل مدت‌هاست آنچه که استفاده پادشاهی از چنین ارتباطاتی برای منحرف کردن موارد نقض حقوق بشر نامیده شده، را محکوم می‌کنند.

در اکتبر سال 2020، ائتلافی از گروه‌های حقوق بشری خواستار تحریم اولین رویداد گلف تور بانوان اروپا در عربستان سعودی به دلیل نگرانی از بهره‌گیری از این رویداد برای "شستشوی" کارنامه ریاض در مورد حقوق زنان شد.

همچنین سال گذشته ، عفو بین الملل در مورد تلاش صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی برای تصاحب تیم نیوکاسل یونایتد در لیگ برتر انگلیس هشدار داد. در نهایت پس از چندین ماه انتظار برای قبولی در آزمون مالکین و مدیران لیگ ، این تلاش شکست خورد.

عفو بین الملل همچنین درباره برگزاری مسابقه امسال فرمول یک در سعودی که برای جده در نظر گرفته شده ، ابراز نگرانی کرده است.

لذا در حالی که استقبال‌های سرد افراد مشهور و سازمان‌های بین‌المللی از تبلیغات سعودی تأثیر معکوسی بر جذب گردشگران برجای می‌گذارد، پیام چنین اتفاقاتی برای محمد بن سلمان آن است که چهره واقعی دیکتاتوری او حتی از پشت نقاب توسعه‌گرایی هم برای همگان مشهود شده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات